
Teater med publiken, och inte bara för publiken, är konceptet som Sagohuset sjösatt i elva skånska kommuner. Möjligt är det delvis tack vare Bidragsstiftelsen. Femhundra elever på anpassade skolor har hittills fått delta i scenkonsten.
Bilden: Martin Brandqvist och Åsa Ahlander, Sagohuset, samt barn och personal från Bäckaskolan i Trelleborg.
Teater Sagohusets huvudfokus är scenkonst för barn och unga. Här integreras olika konstformer på samma scen. Teatern kompletteras med musiker och dansare, vilket skapar föreställningar med mycket musik och rörelse, på hög konstnärlig nivå.
Sedan 2003 har Sagohuset även utvecklat verksamhet för barn och unga med funktionsvariationer bland annat genom kolloverksamhet.
Tänka tvärtom
Caroline Stenberg Bengtsson har en bakgrund som professionell dansare och pedagog men skolade om sig till producent:
– Tidigare hade vi kolloverksamhet på loven där barnen kom till oss och fick prova på scenkonst. Det var jättebra, men vi märkte att det ofta var samma barn som kom, och vi ville nå fler.
Om inte barnen kommer till teatern, så får teatern komma till barnen. Sagohuset började med uppsökande teaterverksamhet för barn och unga med funktionsnedsättningar. Projektet döptes pedagogiskt till Teater tillsammans.
Scenkonst för alla
Teater tillsammans besöker anpassade skolor i hela Skåne med föreställningar och workshops där programmet anpassas efter varje grupps specifika behov. Ibland behövs till exempel tolk.
Men ambitionen står fast. Att barn med funktionsnedsättningar ska få uppleva professionell scenkonst, med scenografi, kostym och ljus, precis som alla andra barn.
– Vi kan hamna i en aula eller i en idrottshall. Olika förutsättningar och begränsad ekonomi innebär ofta kompromisser. Därför betyder bidrag från stiftelser väldigt mycket. De ger oss möjligheten att hålla en konstnärlig nivå tillsammans med barnen, säger Caroline Stenberg Bengtsson.
Sagohuset har föreställningar för olika åldrar för att scenkonsten ska passa fler skolor. ”Max-pjäsen om bilen, bollen och lampan” vänder sig till de yngsta medan ”Skratt i skolan” vänder sig till de äldre barnen. ”Den stora ordfabriken” är en av de större föreställningarna med hela fem skådespelare.
De tre stegen
Teater tillsammans har utvecklats till ett koncept med tre steg. Först inventera skolans och elevernas behov och förutsättningar, därefter själva föreställningen, och som avslutande moment en workshop där barnen själva deltar.
– Responsen är överväldigande positiv, faktiskt. Det beror nog delvis på att vi försöker hitta den där balansen mellan nivån på scenkonsten och anpassning efter förutsättningarna. Vi känner in rummet liksom.
Projektet Teater tillsammans har tack vare stöd från bland annat Bidragsstiftelsen nått cirka 500 barn med bland annat nedsatt rörelseförmåga, på 19 anpassade skolor i elva kommuner. Över 200 vuxna har också deltagit i projektet.
Äkta glädje
– Siffror och statistik behövs i redovisningen. Men inget går upp mot att se glädjen hos barnen. Den är omedelbar och äkta, säger Caroline Stenberg Bengtsson.
Teater Sagohuset har fler projekt som väntar runt hörnet. Snart inleder de ett nytt samarbete med Moomsteatern som gör scenkonst med normbrytande skådespelare i Malmö.